Nieuwsbrief lente 2024
Beste ouder(s),
Deze nieuwsbrief verschijnt in de Stille Week, een week waarin we op school stilstaan bij het lijden en sterven van Jezus. De opstanding op Paasmorgen geeft ons nieuwe hoop en toekomst. Ook op school, of misschien wel juist op school, willen we aandacht besteden aan dit christelijke feest, dat door sommigen misschien wel het mooiste feest van het kerkelijk jaar wordt genoemd.
De viering van het feit dat na lijden en verlies, stilte en bezinning, er altijd hoop is op nieuw leven, op een nieuwe wereld. Die hoop kunnen we in de wereld van vandaag goed gebruiken. Er is oorlog om ons heen, lijden, armoede. We zouden het zo graag veranderen en we voelen ons soms zo klein en machteloos.
Hoop doet leven, zegt het spreekwoord. Zo zien we in de natuur om ons heen dat na een winter, waarin weinig groeit en de nachten lang en donker zijn, het voorjaar weer nieuw leven brengt. De bomen lopen uit, de vogels fluiten en de zon laat zich weer zien. Hoop doet leven, ook en vooral in deze Stille Week voor Pasen, in de wetenschap dat dood niet dood is, maar eeuwig leven!
Ik wens u, namens alle medewerkers van De Willem, betekenisvolle paasdagen!
Jeanette Warmels
Rector CSG Willem van Oranje
Pasen 2024
Op school staan we deze week op verschillende manieren stil bij lijden, sterven en opstanding. Er was een speciale viering in de vorm van een paasconcert op maandag en iedere dag in de Stille Week begint met een speciale dagopening. Niet alle leerlingen op onze school zijn bekend met de christelijke feesten. Tijdens de speciale dagopeningen in de Adventstijd en in de week voor Pasen staan we samen stil bij de verhalen uit de Bijbel, maar ook bij wat dit voor ons in onze wereld betekent.
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft!
Johannes 3 vers 16
Nieuwe medewerkers
Irada Trim,
secretaresse bavo-secretariaat
Mijn naam is Irada Trim en sinds eind oktober 2023 ben ik werkzaam op het bavo-secretariaat op De Willem, locatie Zoomwijck. Mijn dagelijkse werk bestaat uit het ondersteunen van de conrectoren van havo- en vwo-onderbouw, waarbij ik ook dagelijks contact heb met leerlingen en telefonisch met ouders.
Mijn baan is enorm veelzijdig, Zodra ik de dag start, heb ik meestal geen idee wat deze mij gaat brengen. Uiteraard zijn er de basiswerkzaamheden maar meestal is het een dag vol verrassingen. Zo ben ik het ene moment met de administratie bezig en het andere moment loop je weer door de school. Zo blijf ik lekker scherp!
Naast deze baan ben ik mede-eigenaresse van PowerwalkingClub Oud-Beijerland, waar ik trainingen geef. Ik kan daar mijn passie voor sport/bewegen en voeding in kwijt en laad heerlijk op van de energie die ik ervan krijg.
Bij beide functies draait het om contact met mensen en het sociale aspect, dat maakt het voor mij de ideale combinatie waar ik enorm veel voldoening uithaal.
Ik woon met Jurgen in Oud-Beijerland en samen hebben wij twee kinderen, Viyella en Vigo en we zijn met z’n allen gek op onze 15-jarige viervoeter Jagger. Met het gezin houden wij van leuke dagjes uit, samen gezellig ergens een hapje eten en tijd met vrienden en familie doorbrengen.
Fijne dagen toegewenst. Graag tot ziens op De Willem!
Stephanie Kruijthof,
loopbaanbegeleider
Mijn naam is Stephanie Kruijthof en sinds 1 februari ben ik werkzaam als loopbaanbegeleider (decaan) op locatie Zoomwijck. Leerlingen kunnen bij mij terecht met (kleine en grote) vragen rondom profiel- en studiekeuze. Ik help hen graag in het onderzoeken van vragen zoals: "wat zou ik leuk vinden na de middelbare school?", "wie ben ik en welke opleiding past er bij mij?" en "welk profiel en welke vakken kies ik?". Voor mijn baan op De Willem heb ik gewerkt in het bedrijfsleven op een Human Resources-afdeling. Ik vind het superleuk om op school te werken, zeker gezien ik hier zelf tussen 2006 en 2012 ook heb rondgelopen.
Ik woon samen met mijn man en in oktober zijn wij trotse ouders geworden van onze dochter! Naast mijn werk op De Willem zing ik in een pop- en rockcoverband en geef ik één avond per week yogales. Ik volg nu zelfs mama-baby yoga samen met mijn dochter ;).
Ik ben op dinsdag en donderdag op school en leerlingen (en ouders) kunnen altijd bij mij binnenlopen of mailen naar [email protected].
Sylvana de Man,
servicedesk medewerker
Hallo iedereen, mijn naam is Sylvana de Man, 34 jaar, en sinds 3 jaar van Oud-Beijerland verhuisd naar Numansdorp samen met mijn man. Ik mag sinds 1 januari werken binnen deze leuke school als servicedesk medewerker en mag leerlingen, ouders en bezoekers ontvangen bij de receptie. Ik ben 3 dagen aanwezig (wo, do, vr) en mijn duo collega Bernadette de overige dagen.
De school is geen onbekend terrein voor mij omdat ik hier zelf op school heb gezeten en er zelfs nog docenten rondlopen waar ik zelf nog les van gehad heb. Na jaren gewerkt te hebben in de kinderopvang ben ik gaan werken bij het schoonmaakbedrijf van mijn schoonfamilie en zo kwam ik ook weer terecht op De Willem, de school is dus erg vertrouwd door de vele jaren dat ik hier rondgelopen heb.
In mijn vrije tijd ga ik er graag op uit naar een leuke stad, winkelen en lekker eten. Ook houd ik van mooie reizen maken naar onder andere Amerika, hier zijn we al diverse keren geweest en daar heb ik mooie herinneringen aan. Van New York (huwelijksaanzoek) tot Las Vegas (huwelijksreis) en veel plaatsen er tussenin hebben wij mogen bewonderen.
Verder wens ik u vast fijne paasdagen met hopelijk een lekker zonnetje erbij!
IJsvogel symbool van tweetalig onderwijs (tto)
Het tweetalig onderwijs-team heeft vorig jaar hard gewerkt aan een update van het tto-programma. Vanuit de slogan ‘As a tto-student at De Willem I spread my wings to explore and experience the world around me’ is in samenwerking met instantie Globi een helder lesprogramma opgezet met bijbehorende activiteiten.
Gedurende de schoolperiode willen we dat onze tto-leerlingen werken aan zes kwalificaties: teamplayer, global thinker, risk taker, effective communicator, reflective en knowledgeable.
We hebben daarvoor ook een eigen tto-beeldmerk ontwikkeld; een ijsvogel of in het Engels kingfisher. Willem van Oranje, naamgever van onze school, had de ijsvogel als symbool voor zijn lijfspreuk ‘Rustig te midden van de woelige baren’. In de Griekse mythologie staat het kleurrijke vogeltje symbool voor trouw en onverzettelijkheid.
Met de introductie van de ijsvogel hebben we onze eigen ‘Flat Stanley’ zoals ze in de Verenigde Staten zo’n mascotte noemen. We hopen van harte dat onze eigen ‘Flat Stanley’ de wereld gaat ontdekken, binnen de school maar ook ver daarbuiten, zoals tijdens uitwisselingen en buitenlandse stages van onze tto-leerlingen.
Les |
Tijden |
0 |
08.30 - 09.00 uur |
1 |
09.00 - 09.45 uur |
2 |
09.45 - 10.30 uur |
Pauze |
10.30 - 10.45 uur |
3 |
10.45 - 11.30 uur |
4 |
11.30 - 12.15 uur |
5 |
12.15 - 13.00 uur |
Pauze |
13.00 - 13.30 uur |
6 |
13.30 - 14.15 uur |
7 |
14.15 - 15.00 uur |
8 |
15.00 - 15.45 uur |
9 |
15.45 - 16.30 uur |
Lestijden en lessentabel in 2024-2025
In het nieuwe schooljaar werken we met een andere lessentabel, aangepaste vakkenkeuze bij de profielen en andere lestijden. In de vergadering van de Medezeggenschapsraad van 18 december 2023 is op het voorstel instemming verleend.
Reden voor de aanpassing is dat met name in de lessentabel van de onderbouw erg veel lesuren zijn geprogrammeerd, waardoor leerlingen de schooldagen heel lang vinden. Een andere reden is dat het programmeren van veel meer lesuren, dan nodig is voor het behalen van de onderwijstijd, erg duur is. Bovendien leiden de vele mogelijkheden in de vakken van de profielen in de bovenbouw tot hele kleine groepen, waardoor in de onderbouw juist hele grote groepen moeten worden gemaakt om het geheel betaalbaar te houden.
In de nieuwe lessentabel zit voor de meeste groepen ook een flexuur verwerkt. Met het flexuur willen we een eerste stap maken in het mogelijk maken van maatwerk. Niet alle leerlingen hebben van alle vakken evenveel lessen nodig.
Door het aanbieden van het flexuur is het mogelijk leerlingen die extra hulp nodig hebben bij een vak deze hulp ook te bieden. Tot slot is aan het begin van iedere dag een half uur tijd gereserveerd voor begeleiding van de mentor, bijles en dergelijke. Ook dit is een stap naar meer maatwerk voor leerlingen. Voorafgaand aan het besluit is input opgehaald bij de leerlingenraden, de teams, de ouderklankbordgroepen en de drie geledingen van de Medezeggenschapsraad.
Aquagala met pre-party op 26 april
Over ruim een maand staat het befaamde Aquagala weer op het programma. Dit mooie eindfeest voor onze examenleerlingen wordt gehouden op vrijdag 26 april en begint om 15.00 uur met een pre-party op het schoolplein van locatie Zoomwijck. Hopelijk hebben we net als vorig jaar prachtig weer en kunnen de leerlingen stralen in hun mooiste galajurk of nette pak.
Vanaf 15.30 uur worden de leerlingen met speciaal vervoer naar partyschip De Ameland gereden. Deze ligt afgemeerd bij restaurant de Oude Tol, waar voor ouders en andere bekenden alle ruimte is om de leerlingen op de rode loper te bewonderen.
Om 17.00 uur vaart het schip over het Spui richting Rotterdam en is het feest aan boord. Om 23.00 uur meert De Ameland weer aan op de plek van vertrek en kunnen de leerlingen worden opgehaald.
Het Aquagala is ruim 25 jaar geleden voor het eerst georganiseerd als feestelijke tegenprestatie voor een rustig verloop van de laatste lesdag voor de eindexamenleerlingen.
Nieuw beleid voor gebruik mobiele telefoons
Sinds 1 januari van dit jaar is de landelijke richtlijn in het voortgezet onderwijs dat mobiele telefoons of andere devices alleen nog gebruikt mogen worden voor educatieve doeleinden. We voldoen als school aan de landelijke richtlijn, omdat mobiele telefoons bij binnenkomst in het lokaal door de leerlingen in het telefoonhotel worden gelegd.
De afgelopen maanden hebben we met elkaar nagedacht of we ons beleid betreffende het gebruik van de mobiele telefoon willen wijzigen. Om een goed beeld te krijgen van de verschillende meningen over smartphonegebruik op school zijn er gesprekken gevoerd met onderwijzend- en onderwijsondersteunend personeel, met ouderklankbordgroepen, met personeels-, ouder- en leerlingengeleding van de Medezeggenschapsraad (MR), met leerlingenraden en schoolleiding.
Tijdens de schoolleidingsvergadering van 12 maart jl. heeft de directie een standpunt bepaald over het voorgenomen beleid. Dit standpunt is voorgelegd aan de MR. Als de MR het voorstel overneemt, zal het gewijzigde beleid duidelijk worden gecommuniceerd met het personeel, de leerlingen en de ouders.
Leerlingen koken voor ouderen
Havo- en vwo 4-leerlingen die het vak Duits volgen, hebben onlangs volop meegeholpen bij het voorbereiden en klaarmaken van maaltijden voor ouderen en eenzame mensen in Numansdorp. Iedere eerste twee maandagen van de maand komt deze groep bij elkaar in De Buitensluis voor een gezamenlijke maaltijd.
Tijdens de behandeling van het thema 'Essen und Trinken aus Deutschland, Österreich und der Schweiz' ontstond het idee om dit thema ook in de praktijk te brengen. Er werd contact gelegd met zorginstelling Alerimus, waar enthousiast werd gereageerd, maar ook wel enige twijfel was of de leerlingen enthousiast mee zouden helpen.
Dat was zeker het geval. Begin februari werd er na een eerste kennismaking geschild, gesneden, gebakken, tafel gedekt, uitgeserveerd, afgewassen en opgeruimd.
Na afloop werd er door begeleiding en gasten enthousiast gereageerd op de inzet van de leerlingen. Dat smaakt naar meer! Dit project krijgt zeker een vervolg.
Activiteiten van het afgelopen kwartaal
De afgelopen maanden zijn er weer tal van activiteiten uitgevoerd voor en door de leerlingen. Van Trabantjes op het schoolplein van Zoomwijck om het examenonderwerp 'Duitsland en de DDR' inzichtelijk te maken voor de vwo-leerlingen tot Taaldorp op locatie Poortwijk. Daar voerden de leerlingen van havo en vwo bovenbouw in het Engels, Frans en Duits de gesprekken met mavo 3-leerlingen. Van heerlijke dagen op de skipiste voor leerlingen uit het derde jaar tot een cultureel-historisch bezoek aan Rotterdam in het kader van de vakken economie, geschiedenis, aardrijkskunde en beeldende vorming. Hiermee krijgt onze pijler 'Midden in de maatschappij' nog meer inhoud.