Skip to main content

Nieuwsbrief winter 2024

Beste ouder(s),

De afgelopen weken ontstaken we iedere week een nieuwe adventskaars op school. Met het ontsteken van de vier kaarsen leven we naar het licht toe. Iedere kaars symboliseert het overwinnen van de duisternis, de toename van licht, het groeien van hoop en de komst van de Messias. Vier weken van voorbereiding, de vier windstreken noord, oost, zuid en west, maar bovenal symbool van hoop, vrede, vreugde en liefde. Wat kunnen we dat goed gebruiken in deze tijd. Als we om ons heen kijken in de wereld waarin we leven, naar nieuwsberichten op tv. Wat is de vrede nog ver te zoeken! Op alle mogelijke manieren besteden we hier aandacht aan op school, want de jeugd heeft de toekomst. Zou het deze generatie lukken om wereldvrede te brengen? Vrede brengen begint vaak met vrede in jezelf. Hoe zit het met de vrede in uzelf? Een lichtpuntje zijn voor anderen en tevreden zijn met wat je hebt. Voor elkaar een fijne wereld maken begint kwetsbaar en klein, met een baby in een kribbe, iedere kerst opnieuw!

Ik wens u en jullie, namens alle medewerkers van De Willem, een gezegende kerst en een gezond en gelukkig 2025!

Jeanette Warmels
Rector CSG Willem van Oranje

Als haat onoverwinnelijk lijkt,

rampen ons overspoelen,

als we wel anders willen, maar niet weten 

hoe en waar we moeten beginnen,

laat dan het vlammetje van de vrede

ons de weg wijzen door de nacht.

Dagopeningen in adventstijd

Ook dit jaar hebben leden van de ontwikkelgroep identiteit speciaal materiaal gemaakt voor de dagopeningen in adventstijd. Er wordt aandacht besteed aan de droom van Jesaja, de droom van Jozef, de droom van de wijzen uit het oosten en er zijn overdenkingen, gedichten en gebeden rondom de thema’s vrede en hoop.

We hopen dat onze leerlingen zich gesteund voelen op hun weg in de complexe wereld waarin zij groot worden.

Leerlingondersteuner Susan Geerling neemt afscheid 

Ze noemt zichzelf een ‘echt onderwijsmens’. En terecht. Susan Geerling begon 40 jaar geleden als juf voor de klas en werd daarna ambulant schoolbegeleider vanuit Yulius op regionale basis- en middelbare scholen en het mbo. De laatste jaren van haar lange loopbaan werkte zij op onze school, waar we haar vrijdag 20 december uitzwaaien als Leerlingondersteuner en Coördinator Onderwijsondersteuning (LOCO).

Gezien haar leeftijd had Susan al eerder met pensioen gekund, maar tot twee keer toe verlengde zij dat moment op verzoek van de school. De afgelopen maanden heeft zij alle informatie over ‘haar’ leerlingen overgedragen aan haar opvolgster Daisy van der Eijk, die op locatie Poortwijk haar functie overneemt, en aan haar collega Maaike Kuipers op locatie Zoomwijck.

Susan heeft haar werk altijd met veel plezier gedaan. ,,In mijn functie heb je contact met alle leeftijden. Je spreekt met leerlingen, met hun ouders en met docenten. Iedereen heeft zijn eigen verhaal.’’

Heel veel verhalen zijn haar toevertrouwd in de afgelopen jaren. Bij een aantal heeft zij direct de kinderen in gedachten die erbij betrokken waren. ,,Die staan op je netvlies. De leerling staat altijd centraal. Als die in een moeilijke situatie zit, moet je die de tijd gunnen om dat aan te pakken, pas daarna is er weer ruimte voor onderwijs.’’

De problemen waar de leerlingen mee te maken hebben, zijn van alle tijden, weet Susan. Een scheiding heeft grote invloed op kinderen, maar ook de gevolgen van sociale media. ,,Dat zorgt voor problemen, waar je niet altijd grip op hebt. Voorlichting is daarom heel belangrijk en zorgen dat je het bespreekbaar maakt.’’

Overigens zegt Susan De Willem niet helemaal vaarwel. Na haar pensionering wordt zij de externe vertrouwenspersoon van onze school. ,,Een mooie uitdaging, waar ik mij graag voor inzet.’’

Vervolg mobielvrije zone 

Inmiddels zijn we een maand of vier mobielvrij met uitzondering van de aula, de ruimte met de kluisjes en de buitenruimte. In de gangen zien we gelukkig weinig leerlingen die zich nog steeds vergissen en de telefoon pakken. Het staat en valt met het consequent aanspreken van leerlingen en we doen steeds een beroep op onze collega’s om hierin consequent te handelen. Zowel leerlingen van de leerlingenraad als enkele docenten geven aan dat het in de lessen hier en daar moeizamer verloopt. Het is vervelend als docenten steeds leerlingen attent moeten maken op ons telefoonbeleid. We begrijpen dat leerlingen in de bovenbouw er meer aan moeten wennen dan leerlingen in de onderbouw, maar uiteraard gelden de regels van de school ook voor bovenbouwleerlingen. Met een groep docenten, de leerlingenraden en de oudergeleding van de MR is inmiddels het gesprek gevoerd over deze signalen en de sancties die vanaf 1 januari 2025 passend zouden zijn. Ook is gekeken naar de effecten als we de mobiele telefoon helemaal zouden uitbannen. Zowel de leerlingenraden als de oudergeleding geven aan dat dat een niet gewenste ontwikkeling zou zijn en vooralsnog is het ook de koers van de school dat onze school een oefenplaats is voor de maatschappij, waar fouten gemaakt mogen worden en passende maatregelen worden genomen, maar waar we niet alles wat nog niet goed gaat, willen uitbannen. We brengen u en onze leerlingen zo snel mogelijk op de hoogte van de sancties die we gaan nemen tegen leerlingen die desondanks na 1 januari de regels blijven overtreden.

Enthousiast verder na gezellige

Open Avond op Zoomwijck

Vrijdag 13 december beleefden we een drukbezochte en gezellige Open Avond op locatie Zoomwijck. Honderden leerlingen uit groep 7 en 8 én hun ouders werden bij de entree welkom geheten door onze leerlingenraad. Daarna was er alle ruimte en tijd om de school te verkennen, deel te nemen aan de vele activiteiten bij de vakken, vragen te stellen en te ontdekken wat er bij de talentklassen wordt gedaan. Op Kingfisher Airport maakten ze kennis met het tweetalig onderwijs. BIj de Wiscaperoom op het wiskundeplein werd er hard gewerkt om uit het lokaal te kunnen ontsnappen en in het Atelier werden de mooiste kerstballen gemaakt. De proefjes en demonstraties in het Bètalab blijven ook altijd een mooie uitdaging, evenals de klimwand in het sportlokaal. Bij alle activiteiten kunnen we ook altijd rekenen op de hulp van onze eigen leerlingen. De enthousiaste reacties na afloop maken het extra leuk om de Open Avond op locatie Poortwijk voor te bereiden. Deze wordt gehouden op vrijdag 10 januari  van 17.00 tot 21.00 uur.

Kerstacties voor goede doel KiKa

KiKa is dit jaar het goede doel van allerlei acties op school. Zo is er tijdens de debatweken van MUNO en MEP al een fors bedrag opgehaald. Ook de verkoop van Katootje-sleutelhangers is een groot succes. Morgen, de vrijdag voor de kerstvakantie, beleeft de actie een hoogtepunt als er op beide locaties na de kerstviering activiteiten zijn om nog meer geld in te zamelen voor stichting Kinderen Kankervrij. Op de mavo gaan de leerlingen van leerjaar 4 weer een sponsorwandeling houden van Heinenoord naar Poortwijk en wordt een grote loterij gehouden. Op locatie Zoomwijck is de korte broek-wandeling een van de onderdelen. Ook is er een kerstmarkt op het plein. Alles met als doel zoveel mogelijk geld in te zamelen. Het streefbedrag is € 5.000,00 voor het goede doel. Vrijdag om 13.00 uur wordt het totaalbedrag van de KiKa-actie bekendgemaakt, daarna begint de kerstvakantie voor de leerlingen.

Moviepark Germany in beeld voor traditioneel pretpark-reisje

Jarenlang was het traditie op onze school om eens in de 2 jaar naar een pretpark in het buitenland te gaan. De afgelopen jaren is dat niet gebeurd, maar op intitiatief van onze Leerlingenraad en twee docenten zijn er weer plannen gemaakt voor een bezoek aan een pretpark op zaterdag 5 april. Daarbij is de keuze gevallen op Moviepark Germany. Meer informatie volgt binnenkort.

Nieuw protocol medicijnverstrekking

Met ingang van het nieuwe jaar verstrekken wij geen paracetamol meer aan leerlingen. De reden hiervoor is dat het geven van een paracetamolletje, tegen bijvoorbeeld hoofdpijn, officieel wordt gezien als een medische handeling. Er is daarom besloten dat wij ons terughoudend opstellen bij het verstrekken van medicijnen, onze medewerkers zijn immers geen arts. Een 'paracetamolletje halen' bij de conciërge is vanaf nu verleden tijd. De leerlingen dienen daar zelf voor te zorgen. 

Een kleine jongen en God

Er was eens een kleine jongen die graag God wilde ontmoeten. Hij was zich ervan bewust dat de weg naar de plaats waar God leefde heel lang zou zijn. Dus pakte hij zijn rugzak, stopte er enkele blikjes frisdrank en een paar repen chocolade in, en ging op stap.

Na een kleine wandeling kwam hij in een park. Daar zag hij een oude man op een bank. Hij keek naar de duiven die de brood-kruimels oppikten die hij voor hen op de grond had gegooid.

De kleine jongen ging bij de man op de bank zitten en deed zijn rugzak open. Toen hij een blik frisdrank wilde opentrekken, ontmoette zijn blik die van de oude man. Hij pakte een chocoladereep uit zijn rugzak en gaf die aan de man.

Dankbaar nam deze de zoetigheid aan en glimlachte even. De jongen vond dat de man zo lief glimlachte en gaf hem ook een blikje frisdrank. De man glimlachte weer, nog mooier dan eerst.

De kleine jongen vond het prachtig. Zo zaten die twee een hele tijd op de bank in het park en aten met elkaar de chocoladerepen en dronken frisdrank, maar geen van beiden zei een woord.

Toen het donker werd, voelde de jongen dat hij moe werd en hij besloot terug naar huis te gaan. Na enkele stappen stopte hij, keerde terug naar de oude man en gaf hem een dikke knuffel. De man glimlachte weer heel gelukkig.

Toen hij thuiskwam zag zijn moeder de vreugde op het gezicht van haar zoontje en vroeg: ”wat heb je vandaag voor leuks gedaan dat je zo blij kijkt?” En de kleine jongen zei: ” ik heb vandaag met God gegeten en hij heeft een heel mooie glimlach!”

Ook de oude man was naar huis gegaan, waar zijn zoon op hem wachtte. Ook die vroeg hem waarom hij er zo vrolijk uitzag.

En hij antwoordde: ”Ik heb vandaag met God gegeten en Hij is veel jonger dan ik had gedacht.”

De Willem: toekomstgericht, uniek en verbonden.